با ما تماس بگیرید

021-66659291

گزارش حضور مؤسسه فرهنگی رهپویان دانش و اندیشه خلاق در نخستین نمایشگاه ICT افغانستان

تاریخ انتشار : 1398-06-26
دسته بندی : اخبار رهپویان
تعداد بازدید : 1033

نخستین نمایشگاه بین المللی ICT افغانستان در شهر کابل برگزار شد. مؤسسه فرهنگی رهپویان دانش و اندیشه و مؤسسه فرهنگی فرایاد عصر دانش نیز در این نمایشگاه حضور داشتند و با ارائه محصولات آموزشی خود در حوزه رسانه‌های دیجیتال مورد استقبال بازدید کنندگان، مدعوین و مدیران و مسئولان مکاتب خصوصی افغانستان قرار گرفتند.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی حوزه فاوا افغانستان (ArianaICT) با همکاری وزارت فناوری و اطلاعات ایران از روز سه شنبه 12 شهریور الی 14 شهریور با حمایت از تولید کنندگان نرم افزار و ناشران دیجیتال در شهر کابل افغانستان برگزار شد.

بابک ندرخانی، مؤسس و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی رهپویان دانش و اندیشه  و همچنین عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی فرایاد عصر دانش در خصوص دلایل حضور این مؤسسه در نمایشگاه ICT افغانستان گفت: «افغانستان تنها کشور همسایه ماست که هم فرهنگ و هم زبان آن با ما سازگاری دارد. همچنین در این کشور فضای بکری به طور خاص در حوزه آموزش برای کار وجود دارد. زیرساخت‌های مختلف تکنولوژی در این کشور پیشرفت‌های خوبی داشته، اما در حوزه آموزش به شدت فضای کار وجود دارد و ایران به عنوان کشوری پیشرو در حوزه آموزش در افغانستان پذیرفته شده است».

ندرخانی در ادامه توضیح داد: «وجود برنامه آموزشی مشترکی بین کشور افغانستان و ایران برای مثال برگزاری کنکور، وجود پایه‌ها و کتابهای درسی مشترک نیز از جمله مواردی بود که باعث شد به عنوان ناشر برتر دیجیتال در حوزه آموزش در این نمایشگاه شرکت کنیم».

مدیرعامل رهپویان با اشاره به اقدامات انجام شده در این نمایشگاه افزود: «غرفه رهپویان دانش و اندیشه در این نمایشگاه مورد بازدید معلمان، مدیران و مسئولان مکاتب خصوصی (مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی) قرار گرفت و در زمینه انتقال تجربیات و انجام فعالیت‌های مشترک اقدامات بسیاری انجام گرفت».

به گفته ندرخانی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در سه حوزه با مکاتب خصوصی افغانستان تفاهم نامه برقرار شد. تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی، تهیه کتاب‌های کمک درسی (کتابهای کار و طبقه بندی شده) برای دانش آموزان مکاتب خصوصی و ایجاد فرآیند تولید و چاپ کتاب‌های رسمی آموزش و پرورش برای مکاتب خصوصی کابل از جمله تفاهم نامه‌هایی بود که بین مؤسسه فرهنگی رهپویان و مکاتب خصوصی کشور افغانستان برقرار شد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کنفرانسی نیز در خصوص تکنولوژی‌های آموزشی برگزار شده بود که در آن بابک ندرخانی به عنوان سخنران در خصوص مفاهیم تجربیات سواد خواندن در ایران، برگزاری آزمون‌های برنامه‌ای، کاربرد تکنولوژی ال‌ام‌اس (سامانه مدیریت یادگیری)، ای‌لرنینگ در یادگیری (اجرای تکنولوژی آموزش کلاس وارونه) مباحث مختلفی را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش زیرساخت‌های ارتباطی در افغانستان در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی داشته و اکنون 23٫7 میلیون نفر از جمعیت 36 میلیونی این کشور موبایل داشته و کاربران اینترنت نیز نزدیک به 10 میلیون نفر است. این در حالی است که افزایش دسترسی به اینترنت، یکی از برنامه‌های محوری دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان است. در این بین نبودن بسترهای آموزشی مناسب فرصت بسیار خوبی فراهم کرده است تا مؤسسات آموزشی بتوانند تجربیات خود را در برنامه‌های مشترک به این کشور ارائه بدهند.

همچنین زبان و فرهنگ مشترک، وجود قوانین سرمایه‌گذاری مناسب و دسترسی مناسب ایرانی‌ها به بازار افغانستان، از ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند حضور در بازار این کشور را برای شرکت‌ها ICT و آموزشی ایرانی جذاب کند.

گفتنی است در این نمایشگاه بابک ندرخانی، مؤسس و مدیرعامل مؤسسه رهپویان دانش و اندیشه و رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی فرایاد عصر دانش، و وحید ملایی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی فرایاد عصر دانش، حضور داشتند.